Wielki Piątek – propozycja zajęć

1. „Niespodzianki w koszyku” – zabawa sensoryczna, rozmowa na temat symboliki Wielkanocy.
Przed dzieckiem stoi przykryty koszyk, w którym są różne przedmioty: palma wielkanocna, jajko, baranek z cukru lub ciasta i 2 lub 3 dowolne rzeczy niezwiązane z Wielkanocą, np. lalka, samochód. Dziecko sięga do koszyka i bez wyjmowania stara się określić, co to za przedmiot. Gdy wszystkie przedmioty zostaną nazwane, dziecko wybiera te, które są symbolami Wielkanocy. Osoba prowadząca wyjaśnia znaczenie każdego z symboli świąt: jajko – nowe życie, odrodzenie; baranek – symbol Jezusa Chrystusa, jego ofiary; palma – pamiątka wjazdu Jezusa do Jerozolimy.
 
Kraszanki – załacznik nr 1
Nazwa kraszanek wzięła się od metody barwienia jaj tzw. kraszenia, które polegało na farbowaniu na jednokolorowo bez wzoru. Jaja barwiono w naturalnych barwnikach roślinnych, łupiny z cebuli w dawały odcienie żółci, brązu i czerwieni, sok z buraków kolor różowy, płatki nagietka kolor niebieski, natomiast wywar z kory dębowej kolor czarny.
Tak zabarwione jaja zdobi się także wzorami, które są wyskrobywane ostrym narzędziem na skorupce. Jajka zdobione tą techniką noszą nazwę drapanek. Technika w porównaniu z innymi metodami zdobienia jaj wielkanocnych jest stosunkowo młoda.
Może być zdjęciem przedstawiającym jedzenie i tekst „zał.nr1 zał.nr1 zał. nr 300”
 
Pisanki – załącznik nr 2
Jajka pokryte wzorem wykonanym woskiem noszą nazwę pisanek. Wzór nanoszony jest na skorupkę gorącym, roztopionym woskiem, następnie jajko gotuje się w wywarze z naturalnych barwników. Podczas gotowania wosk się wytapia, ale miejsca nim pokryte nie barwią się. Do pisania (nanoszenia wzorów) używano szpilek, słomek i drewienek. Współcześnie tą nazwą określamy wszystkie jajka wielkanocne barwione i dekorowane.
Może być zdjęciem przedstawiającym tekst „zał. nr 2”
3. „Nasz śmigus” – rozmowa z dziećmi.
Dzieci same wyjaśniają, co oznacza śmigus-dyngus. Rodzic uzupełnia ich wiedzę informacjami: Śmigus-dyngus to tak naprawdę dwa odrębne zwyczaje, które obchodzono tego samego dnia – w Poniedziałek Wielkanocny. Śmigus to zwyczaj obchodzenia przez gospodarza na wsi swoich pól i polewania ich wodą w celu zapewnienia urodzajnych plonów. Natomiast dyngus to zwyczaj obdarowywania kiełbasą i jajkami osób, które przychodziły i składały życzenia. Rodzic zadaje pytania:
 
  • Jak teraz obchodzi się ten zwyczaj?
 
  • Co Ci się podoba w śmigusie-dyngusie?
 
  • Co Ci się nie podoba w tej tradycji?
 
  • Jak można w kulturalny sposób spędzać ten dzień?
 
Rodzic podkreśla, że ten zwyczaj to symbol, więc polewanie też powinno być symboliczne.
 
4. Kura i kurczęta – praca plastyczna
Dzieci mają do dyspozycji kolorową kartkę A4, białe koło o średnicy 7–8 cm, 3 koła o średnicy 3–4 cm. Składają na pół kolorową kartkę. Każde koło składają na 4 i rozkładają. Po 1 linii zagięcia nacinają do środka każde koło. Jedną część nacięcia składają na pół – to będzie kura. Naklejają kurę na złożoną kartkę A4 i dorysowują lub wycinają z papieru kolorowego dziób, grzebień, oczy i inne szczegóły według własnego pomysłu. W ten sam sposób robią kurczęta z 3 mniejszych żółtych kółek. Oddzierają pasek zielonego papieru i robią z niego trawę.
Jeśli chcą, mogą dorobić jajka lub pisanki i nakleić na pracę.
Brak dostępnego opisu zdjęcia.
5. Ćwiczenie doskonalące umiejętność czytania- załącznik
odczytaj sylaby na kolejnych baziach, a dowiesz się, jak ma na imię każde z dzieci.
 
Może być zdjęciem przedstawiającym 2 osoby, dziecko i tekst „Odczytaj podpisy pod obrazkamı poan sama Jo lu ma la bi ki. zur lu Ma ja jaj bi ka. rek ran bi ki. Ju ba lu”